
 1 

Qorti tal-Appell 

(Kompetenza Inferjuri) 

 

Imħallef Anthony Ellul 

 

Appell numru: 100/2016/1 

 

Brian Tonna u Karl Cini 

 

Vs 

 

Pierre Portelli, David Lindsay u Stephen Calleja bħala edituri tal-

gazzetta ‘The Malta Independent on Sunday’ u ‘The Malta 

Independent Online’. 

 

4 ta’ Ottubru, 2019. 

 

 

1. Permezz ta’ rikors li l-atturi pprezentaw fil-Qorti tal-Magistrati (Malta) fl-10 ta’ 

Mejju, 2016, talbu dikjarazzjoni li l-konvenuti kienu responsabbli ta’ malafama 

li saret fl-artikoli, “Panama Papers HSBC Investigation expected into alleged 

fraudulent documents vouching for Keith Schembri and Malcolm Scerri”  

pubblikat fil-ġurnal The Malta Independent on Sunday u “Probe expected into 

alleged fraudulent document vouching for Keith Schembri and Malcolm Scerri”, 

pubblikat fil-portal online ta’ The Malta Independent. Artikoli pubblikati fit-8 ta’ 

Mejju, 2016. L-atturi lmentaw ukoll dwar il-kummenti li l-konvenuti jew min 

minnhom ippubblikaw fil-konfront tal-atturi. Għalhekk talbu l-likwidazzjoni u 

ħlas ta’ danni skont l-artikolu 28 ta’ l-Att Dwar l-Istampa, Kap. 248. 

 

2. Permezz ta’ risposta li pprezentaw fit-23 ta’ Gunju, 2016, il-konvenuti wieġbu: 

i. Pierre Portelli m’huwiex il-leġittimu kontradittur peress li ma kienx l-editur 

tal-pubblikazzjonijiet. 

 

ii. L-atturi għandhom iressqu prova li l-konvenuti kollha kienu l-edituri tal-

pubblikazzjonijiet mertu tal-kawza. 

 

iii. Il-pubblikazzjonijiet m’humiex malafamanti u jikkonsistu biss fatti li jistgħu 

jiġu verifikati u/jew kummenti dwar kwistjonijiet fl-interess pubbliku u 



 2 

għalhekk huma fair comment. 

 

iv. Ma jirriżultax li kien hemm kummenti li huma libellużi. 

 

v. Jekk hemm xi kummenti li minnhom ilmentaw l-atturi u huma libellużi 

għandhom iwieġbu għalihom il-persuni li kitbuhom. 

 
3. B’sentenza tal-25 ta’ Ottubru, 2018, il-Qorti tal-Magistrati (Malta) ċaħdet l-

eċċezzjonijiet kollha tal-konvenuti u laqgħet it-talbiet tal-atturi u kkundannat 

lill-konvenuti sabiex iħallsuhom is-somma ta’ tlett elef Euro (€3,000), bl-ispejjeż 

kontra l-konvenuti. 

 
4. L-Ewwel Qorti fis-sentenza irraġunat li: 

i. Pierre Portelli għandu wkoll jerfa’ r-responsabbilta’ peress li kien il-persuna 

illi għamel kuntatt mal-Head of Communications ta’ l-HSBC dakinhar stess 

li kienu pubblikati l-artikoli oġġett tal-kawża. Il-Qorti qalet illi kien irriżulta 

li Pierre Portelli kien ġie nfurmat li prima facie kien jidher illi dak li kien ġara 

kien każ ta’ sempliċi żball amministrattiv – fatt li ma ssemmiex mill-artikolisti 

fl-artikoli in kwistjoni; 

 

ii. Il-fatt li l-konvenuti għazlu li ppublikaw kważi in toto il-kontenut ta’ l-

artikolu li kien imtella fuq sit ta’ Daphne Caruana Galizia ifisser li għamlu 

tagħhom dak li ġie allegat. Huma faċilment setgħu jillimitaw dak li kitbu 

għall-ewwel paragrafu ta’ l-istorja; 

 

iii. L-artikolist iddeskriva l-każ bħala “Alleged fraudulent documents vouching 

for Keith Schembri and Malcolm Scerri” bl-intenzjoni tkun mhux biex 

tgħarraf lill-qarrejja bl-istorja li tista’ tkun ta’ interess pubbliku iżda sabiex 

tirriafferma l-allegazzjonijiet li saru illi Keith Schembri u Malcolm Scerri 

użaw dokumenti foloz sabiex jiftħu kumpanniji barra minn Malta u implikaw 

l-attur Tonna u Cini u l-kumpannija Nexia BT; 

 

iv. Irriżulta wkoll li għalkemm l-artikolu ma jagħmilx riferenza għall-atturi 

b’isimhom, il-pretensjoni tal-atturi hi ppruvata mill-kummenti li tħallew 

jagħmlu terzi persuni fil-verżjoni online. Dan juri biċ-ċar li l-messaġġ li 

ngħata lill-pubbliku kien li l-atturi u l-kumpannija Nexia BT kienu involuti 

f’attivita’ llegali u kriminali ta’ falsifikazzjoni ta’ dokumenti tal-bank. Il-

kummenti huma fihom infushom libellużi fil-konfront ta’ l-atturi billi 

jattribwixxu reat lill-atturi. 

 



 3 

v. L-ewwel qorti qalet li m’hijiex konvinta mir-responsabbilta’ tal-konvenuti 

minħabba l-kontenut ta’ l-artikoli fejn ma jsirux allegazzjonijiet daqstant 

malafamanti, pero’ qalet illi l-fatt li tħallew u ppremettew lil persuni, uħud 

saħansitra mhux faċilment identifikabbli jagħmlu posts libellużi fil-konfront 

ta’ l-atturi, mingħajr dawn ma ġew ikkontrollati, jirrendihom responsabbli. 

Kummenti li, skond l-Ewwel Qorti, kienu intiżi biss biex jagħmlu ħsara lill-

atturi. Il-konvenuti huma responsabbli għal kummenti li għamlu terzi 

inkwantu huma kienu qegħdin joffru pjattaforma sabiex isiru dawn il-

kummenti libellużi. 

 

5. Permezz ta’ rikors preżentat mill-konvenuti, fit-13 ta’ Novembru, 2018, huma 

appellaw mis-sentenza ta’ l-Ewwel Qorti, fejn l-aggravji tagħhom huma: 

i. L-Ewwel Qorti żbaljat meta kkonkludiet li l-konvenut Portelli hu 

responsabbli għall-pubblikazzjoni ta’ l-artikoli – kemm dak stampat, kif ukoll 

dak pubblikat online; 

 

ii. L-Ewwel Qorti żbaljat fil-kunsiderazzjoni tal-fatti. Meta wieħed jara sew il-

provi li tressqu quddiem l-Ewwel Qorti għandu jirriżulta li  fehmet hażin dak 

li xehed ir-rappreżentant ta’ l-HSBC Aloisio. Ix-xhud qal li kien hemm 

kuntatt fil-jiem ta’ wara l-pubblikazzjonijiet. Dan ifisser li l-informazzjoni li 

ġabar Pierre Portelli, li seta’ kien żball amministrattiv tal-bank, ingħatat lilu 

wara l-pubblikazzjoni tal-istess artikoli. Saħansitra rriżulta li l-bank kien 

ordna wkoll li ssir investigazzjoni, tant li nkariga fost l-ogħla uffiċċjali sabiex 

jiddetermina x’kien fil-fatt sar; 

 

iii. It-tielet aggravju hu dwar il-kummenti li saru fil-verżjoni online. Hi 

ġurisprudenza Ewropeja illi hu permess li jsiru kummenti. Skond il-

ġurisprudenza l-iktar reċenti, ir-responsabbilta’ ghall-kummenti ta’ terzi, 

tirriżulta biss f’każ ta’ hate speech u mhux biżżejjed li l-kummenti jkunu 

offensivi. Il-konvenuti ppreżentaw, bħala stat ta’ fatt, dak li kien 

pubblikament diġa’ fid-dominju pubbliku u li rriżulta li hu fattwalment 

korrett; 

 

iv. Ir-raba’ u l-ħames aggravji huma li l-ewwel qorti naqset milli tikkunsidra il-

miżuri li ħadu l-konvenuti, hekk kif l-atturi oġġezzjonaw għal dak li kien ġie 

ppublikat kif ukoll l-ammont ta’ danni likwidati mill-Ewwel Qorti m’huwiex 

proporzjonat. 

 

6. Permezz ta’ tweġiba ppreżentata fl-1 ta’ Frar, 2018, l-atturi wieġbu u taw ir- 

raġunijiet għalfejn l-appell tal-konvenuti għandu jkun miċħud. 



 4 

 

7. Fis-seduta tas-6 ta’ Mejju, 2019, saret it-trattazzjoni. 

 

Fatti. 

 

8. Sabiex wieħed jifhem aħjar x’wassal għal din il-kawża, tajjeb li l-ewwel jiġu 

elenkati l-fatti relatati ma’ dan il-każ:- 

i. Fit-8 ta’ Mejju, 2016 il-gazzetta ‘The Malta Independent on Sunday’ 

ippubblikat artikolu bit-titlu “Panama Papers: HSBC investigation expected 

into alleged fraudulent documents vouching for Keith Schembri and 

Malcolm Scerri”. Dakinhar stess fuq il-portal tal-istess gazzetta, kien 

pubblikat artikolu bit-titolu “Updated: Keith Schembri, Malcolm Scerri deny 

fraudulent documents allegations”. 

 

ii. Fl-ebda wieħed minn dawk iż-żewġ artikoli ma kien identifikat min hu l-

awtur. 

 

iii. Fl-ewwel artikolu inkiteb li kien mistenni li HSBC Bank Malta kien mistenni 

li jagħmel investigazzjoni dwar “the possible fraudulent presentation of 

documents concerning OPM Chief of Staff Keith Schembri and Malcolm 

Scerri, the general manager of the company Mr Schembri owns, Kasco Ltd, 

sources have told this newsroom”. 

 

iv. Artikolu li kien relatat ma’ dak pubblikat fil-blog ta’ Daphne Caruana Galizia, 

li kienu żewġ dokumenti datati 27 ta’ Mejju 2013 u fuq nett hemm 

stampat HSBC u ‘information report’. Fihom kien dikjarat li Keith Schembri 

u Malcolm Scerri kienu magħrufa mill-bank għal numru ta’ snin, “.... as 

honest and trustworthy and unlikely to enter into commitments he would 

be unable to fulfil. Highly esteemed in his business circles. Considered to 

be a good business relationship”. Fuq id-dokumenti kien hemm stampat l-

indirizz tal-bank ta’ Ħ’Attard (‘Attard Branch, 34, Mosta Road, Attard ATD 

1434’). Għalhekk jagħtu wieħed x’jifhem li nħarġu minn dak l-uffiċċju. Pero’ 



 5 

Caruana Galizia kitbet li kellha tagħrif li l-fergħa tal-HSBC ġewwa Ħ’Attard 

kienet ilha magħluqa minn Frar, 2012. Ix-xhud Franco Aloisio kkonferma li 

l-fergħa ngħalqet fil-15 ta’ Frar, 2012. 

 

v. Iż-żewġ dokumenti kienu ndirizzati lil BTI Management Limited, u l-atturi 

huma diretturi ta’ dik il-kumpannija. 

 

vi. Fl-ewwel artikolu l-uniku riferenza għall-atturi kienet: “If this turns out to 

be case, action would very well be taken by the Malta Financial Services 

Authoirty, which could, in turn, result in punitive action against the directors 

of BTI Management Limited, who include Brian Tonna and Karl Cini. Both 

men are linked to Mr Schembri and are also heavily implicated in the 

Maltese spectrum of the Panama Papers scandal”. 

 

vii. It-tieni artikolu kien pubblikat iktar tard matul l-istess ġurnata, sabiex 

jgħarraf lill-qarrejja li Schembri u Scerri kienu qegħdin jiċħdu l-

allegazzjonijiet “.... of fraudulent presentation of documents”. Fih kien 

dikjarat ukoll li f’ittra legali li bagħat l-avukat tagħhom, ċaħdu l-allegazzjoni 

li saret fl-artikolu u taw lill-gazzetta sa nofsinhar sabiex tirtira l-istorja. L-

artikolu jagħlaq bis-sentenza, “This newsroom intends to await an official 

declaration by HSBC before taking any further action”. Wara l-artikoli saru 

diversi kummenti minn qarrejja. 

 

viii. Fid-9 ta’ Mejju 2016 fil-11:12 ta’ filgħodu HSBC bagħat email lil Schembri 

fejn ikkonferma li r-rapport li ħareġ il-bank kien leġittimu u nħareġ skont 

talba tagħhom skont proċeduri normali. F’email interna tal-bank datata 9 

ta’ Mejju, 2013, l-uffiċjal li ħareġ ir-rapport spjega: “regarding the bank 

address of the relative reports, at that time, the address of CMB here at 

Qormi was not automatic, but the first ‘automatic’ address was that of 

Attard. Hence the address. This was an oversight from my part that I did 

not check the bank address at the bottom of the report”. 

 



 6 

ix. Fl-10 ta’ Mejju, 2016 l-atturi ppreżentaw il-kawża. 

 
x. Fl-10 ta’ Mejju, 2016 l-avukat tal-atturi bagħat email lill-konvenuti fejn 

irrefera għall-artikolu pubblikat fit-8 ta’ Mejju, 2016 u talab li jirtiraw l-

artikolu u jitolbu skuża mhux iktar tard mis-2:00 pm ta’ dakinhar. Dakinhar 

stess, Portelli wieġeb li kienu ser jippubblikaw id-dikjarazzjoni tal-atturi 

kemm online u stampat. Kompla: “In the meantime the paper cannot 

apologize as yet, not until the bank or your clients’ show us the original 

documents. A retraction of the article cannot be made due to the fact that 

this is now an exhibit in the libel cases filed against us by your clients”. 

 
xi. Fil-11 ta’ Mejju, 2016 l-istess gazzetta ppubblikat artikolu ieħor bit-titlu 

“Updated: HSBC 2013 documents on Keith Schembri and Malcolm Scerri 

authentic, not fraudulent”. Il-gazzetta infurmat lill-qarrejja li: 

“Following several attempts by The Malta Independent, and other media outlets, to 
establish whether HSBC 2013 documents found in the Panama Papers, pertaining 
to the Prime Minister’s Chief of Staff Keith Schembri and his business associate 
Malcolm Scerri, are authentic or fraudulent, the bank has finally come out stating 
that these are authentic. 
 
Citing an administrative error HSBC took full responsibility of the matter, confirming 
that what Mr Schembri and Mr Scerri said on Sunday via their lawyer is true.... 
 
HSBC issued a letter to Mr Schembri, which he circulated earlier today, confirming 
that the 2013 ‘Attard Branch’ documents were authentic and not fraudulent. 
 
This newsroom is now satisfied that in this matter no wrongdoing can be 
attributed to Mr Keith Schembri and Mr Malcolm Scerri, or their financial 
consultants Nexia BT. This newsroom acted in good faith and probed the issued 

until it was finally cleared by HSBC in its statement today”. 
 
 Konsiderazzjoni. 
 
 

9. Jibda biex jingħad li dan il-każ seħħ snin qabel daħal fis-seħħ l-Att dwar il-Midja 

u l-Malafama (Kap. 579). Għalhekk regolat mill-Att dwar l-Istampa (Kap. 248) 

(ara disposizzjoni tranżitorja fl-Att il-ġdid). Fil-fatt l-azzjoni li pproponew l-atturi 

hi bażata fuq dik il-ligi, tant li talbu lill-qorti sabiex tillikwida d-danni “....ai 

termini tal-artikolu 28 tal-Att dwar l-Istampa (Kap. 248 tal-Liġijiet ta’ Malta)”. 

 



 7 

10. B’riferenza għall-ewwel aggravju, l-argument hu li l-atturi m’għamlux il-prova 

li l-konvenut Portelli kien editur tal-gazzetta The Malta Independent on Sunday 

u The Malta Independent Online. Mir-rikors promotur hu evidenti li t-tlett 

konvenuti tħarrku bħala edituri. L-ewwel qorti qalet li Portelli kien responsabbli 

għaliex kien il-persuna li:  

“attwalment għamel kuntatt mal-Head of Communication tal-HSBC, ossija Franco Aloisio, 
dakinhar stess illi ħarġet l-istorja fuq is-sit www.daphnecaruanagalizia.com, sabiex 
jinvestiga l-allegazzjonijiet ulterjorment u kien hu attwalment il-persuna illi kienet ġiet 
mgħoddija l-informazzjoni illi kien sar isir stħarriġ intern fl-HSBC dwar l-allegazzjonijiet illi 
saru – dan huwa dak illi eventwalment ġie rrapurtat fl-ewwel paragrafu tal-artikolu meritu 
tal-kawża odjerna – għalhek Pierre Portelli għandu jerfa’ responsabbilta’ wkoll” 

 

11. Il-fatt li Portelli tkellem ma’ Franco Aloisio tal-HSBC hu għal kollox irrilevanti 

għall-finijiet ta’ responsabbilta’. Wieħed irid jiftakar li dawn il-proċeduri saru a 

bażi tal-Att dwar l-Istampa, Kap. 248. Azzjoni ċivili a bażi ta’ dik il-liġi għandha 

ssir kontra: 

“(a) l-awtur tal-kitba, jekk huwa jkun kitibha sabiex tiġi ppubblikata, jew jekk ikun ta l-

kunsens tiegħu għal hekk; 

(b) l-editur” 

Jew jekk dawk il-persuni ma jkunux jistgħu jiġu identifikati 

(c) ir-responsabbli għall-pubblikazzjoni”. 

 
12. Hu biss fejn dawk il-persuni ma jkunux jistgħu jiġu identifikati li jrid iwieġeb 

min ikun “responsabbli għall-pubblikazzjoni” (bl-Ingliż publisher) skont 

paragrafu (c).  F’Kap. 248 hemm definizzjoni tal-kliem ‘responsabbli għall-

pubblikazzjoni’: 

“tfisser persuna li tkun sid ta’ impriża għall-pubblikazzjoni ta’ gazzetta jew li jkollha liċenza 
għax-xandir u tinkludi kull persuna li jkollha faċilitajiet għall-produzzjoni jew riproduzzjoni 

ta’ kull stampat”. 
 
Għalhekk il-fatt li Portelli kien tkellem ma’ Aloisio, ma tagħmlux publisher u 

m’hemmx prova li hu tali. 

 

13. Artikolu 2 jipprovdi definizzjoni ta’ ‘editur’: 

 

“.... il-persuna responsabbli għall-pubblikazzjoni ta’ kull stampat u dwar gazzetta jew 

servizz ta’ xandir tinkludi kull persuna li tħares id-disposizzjonijiet tal-artikolu 35”. 
 



 8 

14. Fis-seduta tas-6 ta’ Marzu, 2017 id-difensur tal-konvenuti ddikjara: (fol. 57) 

“L-Av Peter Fenech għall-intimati fuq talba tar-rikorrent jiddikjara li l-editur tal-Gazzetta 
the Malta Independent on Sunday huwa David Lyndsay, filwaqt li l-editur tal-online portal 
Malta Independent huwa Stephen Calleja. Jiddikjara wkoll li l-intimat Pierre Portelli 
mhuwiex editur ai fini tal-Att tal-Istampa tal-Kap. 248, iżda jokkupa biss kariga 

interna ta’ content editor”. 
 

15. Dikjarazzjoni li fl-ebda stadju ma nbidlet. Fir-rikors tal-appell l-konvenuti 

ddikjaraw li Portelli kien jokkupa l-kariga ta’ ‘Director of Business of Content’.  

Portelli ma xehedx u l-qorti trid tiddeċiedi a bażi tad-dikjarazzjoni li saret waqt 

is-seduta tas-6 ta’ Marzu, 2017 u mhux ta’ dak li ġie dikjarat fir-rikors tal-appell 

li ma jistax iservi bħala prova ġdida. 

 

16. Skont id-definizzjoni tal-kelma ‘editur’, sabiex persuna tkun editur mhemmx 

għalfejn li tkun reġistrata bħala tali ai termini tal-artikolu 35 tal-Kap. 248. 

 

17. Bil-kliem content editor il-qorti tifhem li Portelli jaqa’ taħt id-definizzjoni tal-

kelma ‘editur’ fis-sens li hu wkoll responsabbli għal dak li ġie ppubblikat fl-

imsemmija artikoli. Kif hu evidenti mid-definizzjoni tal-kelma editur, jista’ 

jkollha iktar minn editur wieħed. F’dan il-każ jidher li Portelli kien jaf sew 

x’qiegħed jiġi pubblikat u fil-fatt kien hu li wieġeb għall-email tad-difensur tal-

atturi. 

 

18. Filwaqt li l-qorti ma taqbilx mar-raġunamentt tal-ewwel qorti li wassalha biex 

tiċħad l-eċċezzjoni li Portelli mhuwiex leġittimu kontradittur, għar-raġunijiet li 

ngħataw hawn fuq tiċħad l-ewwel aggravju. 

 

19. Fit-tieni aggravju l-konvenuti għamlu riferenza għall-artikolu 4 tal-Kap. 579. 

Disposizzjoni li ma tapplikax għall-każ in eżami ġialadarba l-istampat jirreferi 

għall-perjodu li nqala’ qabel daħal fis-seħħa l-Att dwar il-Midja u Malafama (ara 

artikolu 25 li hi d-disposizzjoni tranżitorja tal-Kap. 579). 

 
20. Hu fatt li meta kienu pubblikati ż-żewġ artikoli, kien hemm żewġ dokumenti 

datat 27 ta’ Mejju, 2013 li kienu jagħtu lil wieħed x’jifhem li nħarġu mill-HSBC 

fergħa ta’ Ħ’Attard. Fergħa li kienet ilha magħluqs sa mill-15 ta’ Frar, 2012. 



 9 

 
21. Wieħed irid jiftakar li dan l-inċident inqala’ fi żmien meta Keith Schembri kien 

fl-aħbarijiet in konnessjoni mal-Panama Papers. Keith Schembri hu chief of staff 

fl-ufficcju tal-Prim’Ministru. Kariga li l-persuna li tokkupaha tkun hand picked 

għaliha mill-Prim’Ministru li fih ovvjament ikollu l-fiduċja assoluta.  Kariga li fiha 

l-uffiċjal ikun wieħed mill-eqreb aides tal-Prim’Ministru. Għandu jkun ovvju għal 

kulħadd li persuna b’kariga bħal dik, li issemma fl-iskandlu tal-Panama Papers 

u wkoll dwar kumpanniji reġistrati fil-British Virgin Islands, ser jinxtegħlu s-

search lights tal-press fuqu f’materja bħal dik in eżami.  L-istess japplika għall-

atturi li jagħtu servizz lilu, u li huma stess issemmew b’mod jew ieħor fl-iskandli 

tal-Panama Papers. 

 
22. Dmir importanti tal-media hu li tkun watchdog ta’ min qiegħed fil-ħajja 

pubblika, u tirrapporta affarijiet li jkunu ta’ interess pubbliku. Għalkemm xi ħadd 

jista’ jargumenta li l-atturi mhumiex fil-ħajja pubbliku, wieħed irid jiftakar li dak 

li nkiteb kien in relazzjoni ma’ persuna li kienet fil-ħajja pubbliku u evidetement 

kienu jagħtu servizzi professjonali. Għalhekk hu ovvju li jissemmew f’dawk il-

materji li huma ta’ interess pubbliku. 

 
23. Dwar dak l-artikolu, l-attur Tonna xehed (fol. 35): 

“L-intimati jirreferu għal dawn id-dokumenti bħala ‘fraudulent documents’. Fl-artikoli 
imsemmija l-intimati, filwaqt li jiċċitaw bħala s-sors tagħhom blog ippubblikat minn Daphne 
Caruana Galizia, jispekulaw li ġialadarba l-brank ta’ H’Attard tal-bank HSBC kienet 
ingħalqet għall-pubbliku qabel id-data tad-dokumenti msemmija, allura d-dokumenti huma 

frawdolenti”. 
 

24. Il-qorti ma taqbilx. Fl-artikolu tat-8 ta’ Mejju, 2016 pubblikat fil-gazzetta The 

Malta Independent, il-konvenuti ma ħadux il-posizzjoni li ż-żewġ dokumenti 

kienu falsifikati. Kienu qegħdin sempliċiment jirrapportaw x’kitbet Daphne 

Caruana Galizia fil-blog dwar l-information reports li nħarġu mill-HSBC Bank 

Malta plc b’riferenza għal Keith Schembri u Mario Scerri, indirizzati lill-

kumpannija li tagħha l-atturi huma diretturi. Dokumenti li jagħtu wieħed 

x’jifhem li nħarġu minn fergħa tal-HSBC li kienet ilha magħluqa sa mill-15 ta’ 

Frar, 2012. Għalhekk żgur li kienet leġittima d-domanda jekk dawk id-

dokumenti kinux awtentiċi. 



 10 

 
25. Rappurtaġġ ta’ fatti li mhemmx dubju li kien ta’ interess pubbliku fl-isfond tal-

iskandlu tal-Panama Papers. Il-gazzetta kellha kull dritt li tippubblika dak it-

tagħrif u tgħarraf lill-qarrejja tagħha b’dak li inkiteb minn Caruana Galizia. 

 
26. Waqt it-trattazzjoni quddiem l-ewwel qorti sar ukoll aċċenn għall-fatt li fl-

artikolu issemma li HSBC kien ser jagħmel investigazzjoni (‘investigation’). Hu 

ovvju li l-HSBC investigat kif ħarġu dawk iż-żewġ dokumenti u fuqhom kien 

stampat l-indirizz ta’ fergħa li kienet ilha xhur magħluqa. Ovvjament din ma 

kinitx xi investigazzjoni kumplikata għaliex tista’ tgħid li mill-ewwel irriżulta li 

kien sar żball amministrattiv minn impjegat tal-bank. Inoltre u f’kull każ, l-

eżaġerazzjoni mhijiex biżżejjed biex persuna tinstab ħatja ta’ malafama. 

 
27. Il-fatt li nkiteb ukoll li kieku jirriżulta li d-dokumenti huma foloz jistgħu jittieħdu 

passi mill-MFSA, lanqas mhu malafamanti. Hu veru li l-gazzetti kienu qegħdin 

jispekulaw. Pero’ hu ovvju li kieku rriżulta li d-dokumenti kienu falsifikati, kien 

ser ikun hemm konsegwenzi. Fil-fatt mill-provi rriżulta li dawk ir-rapporti kienu 

ntalbu minn BTI Management Limited, li fiha hemm involuti l-atturi u li kienu 

joffru servizz lil Keith Schembri u Malcolm Scerri. 

 
28. Għal dak li jirrigwarda t-tieni artikolu pubblikat fil-gazzetta online, hawn ukoll 

ma nkiteb xejn li hu malafamanti fil-konfront tal-atturi. Artikolu pubblikat sabiex 

jirrapporta li Schembri u Cini kienu ċaħdu l-allegazzjoni li kien saret xi frodi. L-

atturi ma ppreżentawx l-artikolu oriġinali bit-titolu “Probe expected into alleged 

fraudulent documents vouching for Keith Schembri, Malcolm Scerri” pubblikat 

fl-istess ġurnata li kien pubblikat l-artikolu f’The Malta Independent on Sunday. 

L-atturi ppreżentaw pero’ l-artikolu bit-titlu “Updated: Keith Schembri, Malcolm 

Scerri deny fraudulent documents allegations”  li fil-parti l-kbira hu riproduzzjoni 

tal-artikolu pubblikat dakinhar stess fil-gazzetta. Li hemm differenti hu t-titlu, 

d-dikjarazzjoni ta’ Schembri u Cini u li l-gazzetta kienet ser tistenna dikjarazzjoni 

uffiċjali tal-HSBC qabel tieħu posizzjoni. 

 
29. L-ewwel qorti stess kkonkludiet li fl-artikoli ma sabitx “... allegazzjonijiet 

daqstant malafamanti fil-konfront tar-rikiorrenti, ....” (ara paragrafu 6(8) tas-



 11 

sentenza). Din il-qorti tmur oltre, fis-sens li fiż-żewġ artikoli ma ntqal xejn li hu 

malafamanti fil-konfront tal-atturi. Fihom hemm rapportati biss fatti li huma 

minnhom u mbagħad kummenti dwar x’jistgħu jkunu l-konsegwenzi jekk 

jirriżulta li d-dokumenti kienu falsifikati. 

 
30. Mhemmx dubju wkoll li kien wara il-pubblikazzjoni li l-konvenuti saru jafu li l-

indirizz tal-fergħa tal-bank HSBC ta’ H’Attard kien stampat fuq iż-żewġ 

dokumenti. Dawk id-dettalji fuq id-dokumenti jagħtu wieħed x’jifhem li fil-fatt 

inħarġu mill-fergħa tal-HSBC f’Ħ’Attard. Fergħa li kienet ilha magħluqa mill-15 

ta’ Frar, 2012. 

 
31. L-ewwel qorti qalet li l-konvenut Portelli kien infurmat fis-6 ta’ Mejju, 2016 

li ‘prima facie’ dak li kien ġara kien minħabba żball amministrattiv (ara paragrafu 

5(6) tas-sentenza). F’dan ir-rigward irriferiet għad-deposizzjoni ta’ Franco 

Aloisio. Għaldaqstant, l-ewwel qorti rraġunat li l-konvenuti kienu sa minn qabel 

il-pubblikazzjoni jafu li mad-daqqa t’għajn kien każ ta’ żball amministrattiv. 

Madankollu skont it-traskrizzjoni li hemm fl-atti, ix-xhud qatt ma qal li tkellem 

mal-konvenut Portelli fis-6 ta’ Mejju, 2016. F’dan ir-rigward kull ma qal dwar is-

6 ta’ Mejju, 2016 kien li dakinhar Caruana Galizia kienet għamlet post fil-blog 

tagħha (fol. 104) u mhux li Portelli tkellem miegħu. Għalhekk l-ewwel qorti 

għamlet żball ta’ fatt meta fis-sentenza qalet, “5..... Pierre Portelli kien mgħarraf 

illi kien jidher li dan kollu kien każ ta’ ‘żball amministrattiv’, iżda tali dettall ġie 

totalment ommess mill-artikolist fl-artikolu meritu tal-kawża odjerna u ssemma 

biss tlett ijiem wara,....”. Żball fuq punt ta’ fatt rilevanti. Ix-xhud Aloiso ma 

semmiex id-data meta tkellem ma’ Portelli. Qatt ma qal li fis-6 ta’ Mejju, 2016 

kien tkellem ma’ Portelli. Anzi minn dik id-deposizzjoni hu evidenti li Aloisio 

tkellem ma’ Portelli wara l-pubblikazzjoni tal-artikoli oġġett tal-kawża.  Ix-xhud 

stess qal li kien ‘jidhirlu’ li qabel il-pubblikazzjoni tal-artikoli oġġett tal-kawża, 

ħadd ma tkellem miegħu. Mistoqsi jekk tkellimx miegħu xi ħadd, “dakinhar li 

ħareġ jew l-għada ?” wieġeb “ma jidhirlix”.  Kompla jżid li “... jidhirli li kien 

hemm kuntatt ovvjament bħala parti minn xogħli fil-jiem ta’ wara” (fol. 105). 

Kemm Portelli ma tkellimx ma’ Aloisio fis-6 ta’ Mejju, 2013 hu wkoll evidenti 

mill-email interna datata 9 ta’ Mejju, 2013 li Lawrence Pace (l-uffiċjal tal-



 12 

HSBC li ħa l-iżball) bagħat dwar x’kien ġara (fol. 123). Fiha hemm l-

ispjegazzjoni ta’ Pace li kien ħa żball waqt li kien qiegħed jipprepara l-

information reports ta’ Keith Schembri u Malcolm Scerri. Prova oħra li turi li fis-

6 ta’ Mejju, 2013 Aloisio ma setax tkellem ma’ Portelli u qallu li prima facie kien 

jidher li kien żball amministrattiv min-naħa tal-bank. 

 
32. L-atturi argumentaw li s-serjeta kienet titlob li qabel il-pubblikazzjoni jagħmlu 

verifiki mal-HSBC. Il-gazzetta ppubblikat aħbar li kienet ġiet pubblikata minn 

ġurnalista oħra fuq il-blog tagħha. Hu ovvju li l-HSBC ma kienx ser jagħti tagħrif 

lill-konvenuti dwar materja li tikkonċerna lil Keith Schembri u Malcolm Scerri. 

Dan hu evidenti wkoll mill-email li l-bank bagħat lil Schembri (fol. 49) fejn 

jingħad: “In connection with your authorisation to publicly respond to any 

queries received by the Bank regarding this matter, please be informed that 

the Bank discusses the affairs of its customers only with its customers and does 

not comment publicly on individual customer banking relationships”. Kien 

hemm aħbar u żewġ bank references li jagħtu wieħed x’jifhem li nħarġu minn 

HSBC, fergħa Ħ’Attard li kienet ilha x-xhur li ngħalqet.  Li gazzetta tikkummenta 

u tistaqsi kien altru milli leġittimu. Il-fatt li ma sarux mistoqsijiet qabel il-

pubblikazzjoni, ma jfissirx li l-awtur jew l-edituri huma ħatja ta’ malafama. Il-

malafama kienet teżisti kieku fl-artikoli oġġett tal-kawża, il-gazzetta ħadet il-

posizzjoni li l-atturi kienu ffalsifikaw id-dokumenti. Dan mhuwiex il-każ. 

 
33. Il-konklużjoni tal-qorti hi li mingħajr ebda dubju l-kontenut tal-artikoli oġġett 

tal-kawża mhumiex malafamanti fil-konfront tal-atturi. 

 
34. Fadal il-kummenti li kienu posted minn qarrejja tal-artikoli pubblikati on line u 

li l-konvenuti kkunsidraw fit-tielet aggravju. Il-ħames eċċezzjoni tal-

konvenuti taqra (fol. 29): 

“5. Li wkoll mingħajr preġudizzju għas-suespost u subordinatament għall-istess il-kontenut 
ta’ dawn il-kummenti li minnhom ilmentaw ir-rikorrenti, jekk jirriżulta li huma malafamanti, 

għandhom iwieġbu għalihom il-persuni li għaddewhom”. 
 

35. Fl-affidavit l-atturi rriferew għall-erba’ posts: 

“Jan Farrugia 
But Nexia Bt have not challenged Daphne’s allegation of a fraudulent, faked document in 
the shape of an HSBC letterhead. It is Nexia BT which is in the dock here, not CashCow 



 13 

people. Nexia BT faked the document for them, so of course they are denying any 

fraud, but Nexia BT are silent about the issue”. 
 
“J Sammut 
Keith Schembri and Malcolm Scerri, are not the persons who should be denying fraud but 
Karl Cini who signed the authenticity of the said documents on behalf of Nexia BT. 
 
“Joseph Lawrence 
Maybe they should investigate Karl Cini ?” 
 
“Jan Farrugia 
Forging a document is criminal. If this allegation is proven, the perpetrator’s place is in 
prison while losing their professional status and warrant to practise it” 
 
“J. Vella 
Nexia BT, Brian Tonna and Karl Cini should be stripped of their professional 
warrants and licenses. All of them including Schembri should be investigated by the 

Police and MFSA”. 
 

Ovvjament il-qorti trid tillimita ruħha biex tikkunsidra l-kummenti li dwarhom 

ilmentaw l-atturi (ara affidavits tal-atturi).  

 

36. Fil-fehma tal-qorti huma l-posts ta’ J. Farrugia u J. Vella li jistgħu jitqiesu li 

huma libellużi għaliex ħaduha bħala fatt li d-dokumenti kienu falsifikati, u li l-

atturi kienu l-perċimess ta’ att illegali. Dawk il-posts żgur li mhumiex 

‘expressions of opinion’ iżda qegħdin jattribwixxu fatti lill-atturi, ċjoe’ l-

falsifikazzjoni ta’ żewġ dokumenti. It-tlett posts l-oħra huma biss opinjoni tal-

qarrejja. 

 
37. Il-konvenuti ma ressqu l-ebda prova li ħadu passi biex dawk il-posts jitneħħew 

wara li ġie stabbilit li dak li ġara kien sempliċi żball amministrattiv. 

 

38. Il-konvenuti indirizzaw din il-materja fit-tielet aggravju tar-rikors tal-appell u 

bbażawh fuq dak li qalet il-Qorti Ewropeja għad-Drittijiet tal-Bniedem fil-każ 

Magyar Tartalomszolgaltatok Egyesulete and Index.hu Zrt v Hungary 

(22947/13) tat-2 ta’ Mejju, 2016. Ir-raġunament tal-konvenuti hu li mhemmx 

responsabbilta peress li l-kummenti mhumiex hate speech u mhux jinċitaw il-

vjolenza. F’dan ir-rigward għamlu riferenza għall-paragrafu 91 tas-sentenza. Il-

konvenuti argumentaw li minn din is-sentenza kien evidenti li: 

“.... il-Qorti ta’ Strasburgu ddikjarat u għamlet enfażi fuq il-fatt li l-kummenti 
tant iridu jkunu vulgari li jammontaw għal hate speech u mhux biss offensivi, 



 14 

fatt li f’dak imressaq mir-rikorrenti fil-każ odjern żgur ma rriżultax u għalhekk 
ir-responsabbilta’ li din il-Qorti tefgħet fuq l-intimati ma kienx raġonevoli għall-

kummenti li ġew imtellgħin fuq il-portal”. 
 

39. Il-qorti ma taqbilx. Mis-sentenza hu ċar li l-gazzetta tista’ tkun responsabbli 

ukoll fejn il-każ ma jkunx wieħed ta’ hate speech jew inċitament għall-vjolenza. 

Fil-fatt il-każ li kellha quddiemha l-qorti ma kienx wieħed ta’ dik ix-xorta. Il-qorti 

qalet: 

“62. The Court reiterates in this regard that although not publishers of the 
comments in the traditional sense, Internet news portals must, in principle, 
assume duties and responsibilities. Because of the particular nature of the 
Internet, those duties and responsibilities may differ to some degree from 
those of a traditional publisher, notably as regards third-party contents 
(see Delfi AS, cited above, § 113). 

 
63. In particular, the Court has examined in the case of Delfi AS the duties and 

responsibilities under Article 10 § 2 of large Internet news portals where they 
provide, for economic purposes, a platform for user-generated comments and 
where the users of such platforms engage in clearly unlawful expressions, 
amounting to hate speech and incitement to violence. 

 
64. However, the present case is different. Although offensive and vulgar (see 

paragraphs 12 and 14 above), the incriminated comments did not 
constitute clearly unlawful speech; and they certainly did not amount 
to hate speech or incitement to violence. Furthermore, while the second 
applicant is the owner of a large media outlet which must be regarded as 
having economic interests, the first applicant is a non-profit self-regulatory 
association of Internet service providers, with no known such interests. 

 
65. The domestic courts found that the impugned statements violated the 

personality rights and reputation of the plaintiff company, a moral person. At 
this juncture the Court notes that the domestic authorities accepted without 
any further analysis or justification that the impugned statements were 
unlawful as being injurious to the reputation of the plaintiff company..... 

 
68. The Court has already had occasion to lay down the relevant principles which 

must guide its assessment in the area of balancing the protection of freedom 
of expression as enshrined in Article 10 and the protection of the reputation of 
those against whom allegations were made, a right which, as an aspect of 
private life, is protected by Article 8 of the Convention. It identified a number 
of relevant criteria, out of which the particularly pertinent in the present case, 
to which the Court will revert below, are: contribution to a debate of public 
interest, the subject of the report, the prior conduct of the person 
concerned, the content, form and consequences of the publication, 
and the gravity of the penalty imposed on the journalists or 
publishers (see Couderc and Hachette Filipacchi Associés v. France [GC], 
cited above, § 93; Von Hannover v. (no. 2), cited above, §§ 108 to 113, ECHR 
2012; and Axel Springer AG, cited above, §§ 90-95, 7 February 2012). At this 
juncture the Court would add that the outcome of such a balancing performed 
by the domestic courts will be acceptable in so far as those courts applied the 
appropriate criteria and, moreover, weighed the relative importance of each 
criterion with due respect paid to the particular circumstances of the case. 

 



 15 

69. In the case of Delfi AS, the Grand Chamber identified the following specific 
aspects of freedom of expression in terms of protagonists playing an 
intermediary role on the Internet, as being relevant for the concrete 
assessment of the interference in question: the context of the comments, the 
measures applied by the applicant company in order to prevent or 
remove defamatory comments, the liability of the actual authors of the 
comments as an alternative to the intermediary’s liability, and the 
consequences of the domestic proceedings for the applicant company 
(see Delfi AS, cited above, §§ 142-43). 

 
70. These latter criteria were established so as to assess the liability of large Internet 

news portals for not having removed from their websites, without delay after 
publication, comments that amounted to hate speech and incitement to 
violence. However, for the Court, they are also relevant for the 
assessment of the proportionality of the interference in the present 
case, free of the pivotal element of hate speech. It is therefore 
convenient to examine the balancing, if any, performed by the domestic courts 
and the extent to which the relevant criteria (see Von Hannover (no. 2), cited 
above, §§ 108 to 113) were applied in that process, with regard to the specific 
aspects dictated by the applicants’ respective positions (see Delfi AS, cited 
above, §§ 142-43)”.1 

 
 

40. Li tgħid espressament jew timplika li professjonist iffalsifika dokument sabiex 

jintuża minn klijent tiegħu, m’huwiex kumment iżda allegazzjoni ta’ fatt. Fatt li 

jekk hu veru jista’ jagħti lok ukoll għall-proċeduri kriminali, apparti li hi 

allegazzjoni serja li timpinġi fuq l-integrita’ professjonali u reputazzjoni tal-

atturi. 

 

41. Hu veru li l-comment section tal-gazzetta online hi intiża sabiex ikun hemm 

dibattitu fuq materji li jkunu rapportati fil-gazzetti online. Il-qorti m’għandhiex 

dubju li l-artikolu pubblikat fin-news portal kien ta’ interess pubbliku. Pero’ 

b’daqshekk ma jfissirx li l-qarrejja setgħu jiktbu li jridu. F’dan il-każ iż-żewġ 

kummenti fuq imsemmija għamluha fatta li l-atturi kienu ffalsifikaw id-

dokumenti sabiex jaqdu lill-klijenti tagħhom, fosthom Keith Schembri. Dan meta 

fiż-żewġ artikoli meritu tal-kawża qatt ma ntqal hekk. Filwaqt li l-gazzetta kienet 

kawta ħafna fil-mod kif irraportat l-aħbar, fil-comments section ħalliet 

sitwazzjoni ta’ free for all kif spiss qiegħed jiġri. Dan ma kienx każ fejn hemm 

prova li kienu posted kwantita kbira ta’ kummenti li kienet tagħmilha diffiċli 

għall-gazzetta li żżomm kontroll tagħhom. 

                                                      
1 Ara wkoll Rolf Anders Daniel PIHL vs Sweden (applikazzjoni numru 74742/14) tas-7 ta’ Frar, 2017 

tal-istess qorti. 



 16 

 
42. Hu veru wkoll li f’artikolu pubblikat fil-11 ta’ Mejju 2016 bit-titlu “Updated: HSBC 

2013 documents on Keith Schembri and Malcolm Scerri authentic, not 

fraudulent”, il-gazzetta ddikjarat li wara d-dikjarazzjoni uffiċjali tal-HSBC kienet 

sodisfatta li “no wrongdoing can be attributed to Mr Keith Schembri and Mr 

Malcolm Scerri, or their financial consultants Nexia BT”.  Pero’ l-konvenuti ma 

ressqux prova li l-kummenti libellużi tat-terzi, kienu tneħħew mit-taqsima tal-

kummenti tal-verżjoni online. 

 
43. Il-konvenuti ma ressqu l-ebda provi: 

 

i. Dwar filtering system li jista’ għandha l-gazzetta online sabiex kummenti 

libellużi jitneħħew; 

ii. Li llum il-ġurnata l-kummenti, li f’din is-sentenza l-qorti ddikjarat li huma 

malafamanti, m’għadhomx jidhru online. Dan iktar u iktar meta tqies li l-

gazzetta kienet eventwalment aċċettat li dan kien każ ta’ żball 

amministrattiv tal-HSBC, kif jirriżulta mill-artikolu pubblikat fil-11 ta’ Mejju, 

2016 fil-gazzetta online; 

iii. Li l-gazzetta għandha l-mezzi u tista’ tkun taf id-dettalji tal-persuna li 

għamel il-kumment online, u fl-affermattiv li offriet id-dettalji tat-terz lill-

atturi; 

 

44. B’riferenza għall-aħħar żewġt aggravji, l-ewwel qorti ma tat l-ebda 

spjegazzjoni kif waslet sabiex tillikwida s-somma ta’ tlett elef ewro (€3,000) 

bħala danni. Li hu ċert hu li sabet li ż-żewġ artikoli kienu libellużi flimkien mal-

kummenti fl-artikolu pubblikat online u li kull konvenut kellu jwieġeb. 

 

45. Il-konklużjoni ta’ din il-qorti hi li: 

 
i. Iż-żewġ artikoli fihom infushom m’humiex libellużi; 

ii. Il-kummenti ta’ terzi u li ssemmew f’paragrafu 36 ta’ din is-sentenza, huma 

libellużi; 



 17 

iii. Il-konvenuti altru milli kellhom biżżejjed żmien sabiex wara l-pubblikazzjoni 

tal-artikolu tal-11 ta’ Mejju, 2016 ineħħu dawk il-kummenti minn fuq il-

portal. Wara li fit-12 ta’ Jannar 2017 l-atturi ppreżentaw l-affidavits 

tagħhom, il-konvenuti saru jafu x’inhuma l-kummenti li l-atturi kienu 

qegħdin joġġezzjonaw għalihom. Altru milli kellhom biżżejjed żmien sabiex 

jirrimedjaw. Kien fl-interess tal-gazzetta li tneħħihom, iktar u iktar meta 

tqies li fl-artikolu tal-11 ta’ Mejju, 2016 kienet iddikjarat li kienet sodisfatta 

li f’dan il-każ “no wrongdoing can be attributed to Mr Keith 

Schembri and Mr Malcolm Scerri, or their financial consultants 

Nexia BT”.  

 
46. Għaldaqstant, il-gazzetta online hi responsabbli bħala l-intermedjarja għall-

kummenti tat-terzi li kienu pubblikati fuq il-verżjoni online tagħha. 

 

47. Mill-provi rriżulta li l-editur tal-gazzetta online kien il-konvenut Stephen Calleja 

u għalhekk għandu jwieġeb għad-danni fir-rigward tal-kummenti li l-qorti tqies 

li huma malafamanti u fir-rigward ta’ liema ma tax prova li tneħħu mill-verżjoni 

online tal-gazzetta. Mill-provi ma rriżultax li l-konvenuti l-oħra kellhom x’jaqsmu 

mal-kummenti li jiġu posted fil-verżjoni online tal-gazzetta. 

 

48. Wara li l-qorti qieset dan kollu, ser tvarja s-sentenza tal-ewwel qorti fis-sens li 

ser tillikwida s-somma ta’ ħames mitt ewro (€500) danni li għandhom 

jitħallsu mill-konvenut Calleja lil kull wieħed mill-atturi. Il-qorti hi tal-fehma li 

din is-somma hi adegwata, meta tqies li: 

 
i. L-ewwel qorti llikwidat is-somma ta’ €3,000 wara li kkonkludiet li l-

konvenuti kienu responsabbli għall-malafama wkoll fir-rigward ta’ dak li 

nkiteb fiż-żewġ artikoli. Din il-qorti ddeċidiet mod ieħor u għalhekk dan 

għandu jkun rifless ukoll fid-danni likwidati; 

ii. M’hemm l-ebda prova li b’dawk iż-żewġ kummenti li ssemmew f’paragrafu 

36, l-atturi sofrew xi telf finanzjarju fil-professjoni tagħhom; 



 18 

iii. Fil-11 ta’ Mejju, 2016 il-gazzetta ppubblikat artikolu fejn għamlitha ċara li 

qegħda taċċetta li dak li ġara kien minħabba żball amministrattiv u ma kien 

hemm l-ebda wrongdoing min-naħa tal-atturi; 

iv. L-atturi kienu pronti marru jiġru l-qorti qabel l-HSBC ħareġ dikjarazzjoni 

uffiċjali li dan kien każ ta’ żball amministrattiv; 

v. Fl-email datata 10 ta’ Mejju, 2016 li d-difensur tal-atturi bagħat lill-

konvenuti, ma ssemmewx il-kummenti tat-terzi u kien biss fir-rikors li bih 

inbdiet il-kawża li l-kummenti ta’ terzi issemmew għall-ewwel darba; 

vi. L-atturi kellhom dritt li jekk kienu tal-fehma li dawk iż-żewġ artikoli kienu 

attakk fuq ir-reputazzjoni tagħhom, jitolbu li fil-gazzetta tkun pubblikata 

dikjarazzjoni tagħhom sabiex jikkontradixxu jew jispjegaw il-każ (artikolu 

21). 

 

 

Għal dawn il-motivi tiċħad l-ewwel aggravju u tilqa’ parzjalment l-

kumplament tal-appell tal-konvenuti sa fejn kompatibbli ma’ dak li ngħad 

hawn fuq u tvarja s-sentenza tal-Qorti tal-Maġistrati (Malta) tal-25 ta’ 

Ottubru, 2018 fis-sens li:- 

 

1. Tiddikjara li l-artikoli “Panama Papers: HSBC investigation expected 

into alleged fraudulent documents vouching for Keith Schembri and 

Malcolm Scerri” pubblikat fil-ġurnal The Malta Independent on 

Sunday u “Probe expected into alleged fraudulent documents 

vouching for Keith Schembri, Malcolm Scerri” li wara ġie emendat 

għal ”Updated: Keith Schembri, Malcolm Scerri deny fraudulent 

documents allegations”, m’humiex libellużi. Għaldaqstant, tilqa’ t-

tielet eċċezzjoni fir-rigward tal-istess. 

 

2. Tiddikjara li l-kummenti biss li ssemmew f’paragrafu 36 tas-sentenza 

u li saru minn terzi u pubblikati fil-portal on line tal-gazzetta The 

Malta Independent, huma libellużi. 

 



 19 

3. Tikkundanna lill-konvenut Stephen Calleja jħallas lill-atturi s-somma 

ta’ ħames mitt ewro (€500) kull wieħed, filwaqt li tiċħad it-talba fil-

konfront tal-konvenuti l-oħra. 

 

4. Spejjeż tal-prim’istanza jinqasmu in kwantu għal tlett kwarti (¾) a 

karigu tal-konvenut Calleja u kwart (¼) tal-atturi, filwaqt li spejjeż 

tal-appell jinqasmu nofs bin-nofs bejn l-atturi u l-konvenuti. Spejjeż 

ta’ Portelli u Lindsay taż-żewġ istanzi, li huma ⅔ tat-taxxa li għad irid 

joħroġ ir-Reġistratur peress li l-konvenuti kienu assistiti mill-istess 

avukat, huma a karigu tal-atturi. 

 

 

Anthony Ellul. 

 


